W chorobie i władzy: Choroba w szefach rządów podczas ostatnich 100 lat

Ta książka dotyczy głów państw – prezydentów, szachów, premierów. Autor David Owen stara się zbadać związek między zdrowiem liderów a jakością i uczciwością ich rządów. Owen dochodzi do tematu z odpowiednimi kwalifikacjami: został wyszkolony na lekarza z koncentracją w neurologii i psychiatrii. Jego główną karierą był w polityce jako członek brytyjskiego parlamentu, a on miał kilka stanowisk w gabinetach, w tym minister marynarki wojennej, minister stanu zdrowia i minister spraw zagranicznych. To doświadczenie dało mu znaczną i intymną ekspozycję na cechy osobiste serii brytyjskich premierów i przywódców innych krajów. Był bliskim obserwatorem i intymnym uczestnikiem kilku rządów brytyjskich. Przez pewien okres swojej kariery łączył praktykę medycyny ze światem polityki. Owen rozpoczyna książkę od encyklopedycznej recytacji epizodów choroby i niepełnosprawności u 32 przywódców państwowych od 1901 do 2007 roku. Prezydent Theodore Roosevelt został uznany za cierpiącego na chorobę dwubiegunową. Prezydent Woodrow Wilson miał nadciśnienie i miażdżycę. Premier Wielkiej Brytanii Neville Chamberlain miał raka. Prezydent Warren Harding był uważany za przygnębiony, podobnie jak prezydent Calvin Coolidge. Brytyjski premier Winston Churchill miał dusznicę bolesną i niewydolność mięśnia sercowego, a także napady ciężkiej depresji.
W większości przypadków Owen twierdzi, że te dolegliwości i niepełnosprawności bezpośrednio wpłynęły na podejmowanie decyzji i przywództwo. Jednak zauważa, że większość szefów rządów rekompensuje przez chwilę, ponieważ mają nadzwyczajne, nawet nienormalne, osobowości . Jednak podstawowym przekonaniem autora jest to, że niezdecydowanie lub złe decyzje, w wyniku choroby wśród szefów rządów ostatnie sto lat były jednym z czynników powodujących biedne rządy.
Praca koncentruje się na psychicznych uwarunkowaniach liderów oraz na cechach osobowości, które ukształtowały charakter ich przywództwa. W szczególności, zdaniem Owena, zachowania pychy i pychy wpływają na duży procent przywódców, a ich pycha rośnie, im dłużej są u władzy. Owen twierdzi, że samo doświadczenie sprawowania urzędu wydaje się zarażać szefów rządów tym, co opisuje jako syndrom pychy – nieograniczoną pewnością siebie, niechęcią do brania pomysłów i rad od innych oraz wprowadzaniem w błąd rzeczywistości. Wskazuje, że pycha nie jest uznawana za stan kliniczny, ale zaleca akceptację syndromu pychy jako kategorii diagnostyki klinicznej.
Owen proponuje szereg czynników ryzyka, które zwiększają prawdopodobieństwo wystąpienia zespołu pępka. Jedna to osobowość, która prowadzi osobę do szukania władzy i wyższego urzędu; innym jest czas spędzony w siedzibie władzy. Owen następnie ilustruje te punkty, omawiając serię przesadnych zachowań histerycznych, w tym przypadki Józefa Stalina i Adolfa Hitlera. Aby podkreślić tę kwestię, poświęca 70 stron intymnemu i bardzo krytycznemu opisowi zachowań i wzorców rządów prezydenta George a W. Busha i brytyjskiego premiera Tony ego Blaira.
Owen uważa, że choroby przywódców poważnie zagrażają integralności rządu i dobrobytu państwa Kończy on swoją książkę szeregiem zaleceń instytucjonalnych, które mają na celu zmierzenie stanu zdrowia przywódców zarówno przed objęciem urzędu, jak i okresowo w trakcie ich kierownictwa. Łączy to z krótką dyskusją na temat mechanizmów wymiany władzy politycznej, gdy przywódca jest uważany za niezdolnego do służby.
To interesująca praca. Nie jest to przede wszystkim traktat medyczny, ale prowokacyjna obserwacja świata polityki. Jest to ważny komentarz na temat relacji między osobowością i zachowaniem a charakterem i konsekwencjami przywództwa.
Edward J. Burger, Jr., MD, Sc.D.
Institute for Health Policy Analysis, Washington, DC 20006
att.net
[hasła pokrewne: prywatne ośrodki leczenia alkoholizmu, indeks barthel, ahd 1000 ]

Powiązane tematy z artykułem: ahd 1000 indeks barthel prywatne ośrodki leczenia alkoholizmu