Najczesciej jednak skurcze zoladka powstaja w zwiazku z choroba wrzodowa zoladka i dwunastnicy

Najczęściej jednak skurcze żołądka powstają w związku z chorobą wrzodową żołądka i dwunastnicy. Wynika stąd, że skurcze mogą powstać zarówno z przyczyn istniejących w samym żołądku, jak i z odruchów wegetatywnych trzewno-trzewnych. Kurcz żołądka może być częściowy, całkowity lub też miejscowy. Kurcz częściowy obejmuje tylko niewielką ograniczoną część mięśni trzonu żołądka, jak to widzimy np. w chorobie wrzodowej. Ten kurcz przedstawia się radiologicznie, jako wciągnięcie, czyli wpuklenie ściany żołądka naprzeciwko wrzodu, co wygląda jakby palec wskazywał na wrzód. Kurcz całkowity obejmuje cały żołądek i wszystkie odcinki mięśniówki żołądka są w stanie skurczu. Kurcz taki spostrzega się w tężyczce i w niektórych zatruciach. Kurcz miejscowy dotyczy pewnej tylko okolicy żołądka, mianowicie jego części wpustowej lub odźwiernikowej, co widzimy w powierzchownych wrzodach w odźwierniku lub w najbliższym jego sąsiedztwie. Często kurczom żołądka towarzyszą bóle, lecz nie jest to regułą. Krucze części wpustowej upośledzają przechodzenie pokarmu do jamy żołądka. Największe znaczenie praktyczne w zjawisku zaburzeń ruchowych żołądka ma kurcz odźwiernika. Kurczem odźwiernika pylorospasmus nazywamy dłużej lub krócej trwający stan jego zamknięcia ze znacznym upośledzeniem przechodzenia przez niego pokarmów. [podobne: wrastające paznokcie warszawa, indeks barthel, adhd test ]