Jakość życia z PCI w porównaniu do terapii medycznej w stabilnej chorobie wieńcowej

Weintraub i in. (Wydanie 14 sierpnia) przedstawia wyniki badania klinicznego wykorzystującego rewaskularyzację i ocenę agresywnego leku (COURAGE), w którym badano wpływ przezskórnej interwencji wieńcowej (PCI), w porównaniu z samą terapią medyczną, na jakość życia w pacjenci ze stabilną chorobą wieńcową. Kwestionariusz Seattle Angina (SAQ), a także inne środki, zastosowano do oceny wpływu leczenia na stan zdrowia. Autorzy wyciągnęli wniosek, że pacjenci, którzy otrzymali PCI, mieli małe, ale znaczące, dodatkowe korzyści, które zniknęły o 36 miesięcy.
Wyrażono obawy dotyczące uogólnienia wyników tego badania ze względu na wysoce dobraną naturę kohorty (z 35 539 pacjentów poddanych badaniom przesiewowym, do badania włączono tylko 2287), niedostateczną reprezentację kobiet oraz możliwość, że wyraźna poprawa stan pacjentów, którzy otrzymali terapię medyczną mógł odzwierciedlać bezpłatną podaż leków. Aby rozwiązać te problemy, przeanalizowaliśmy seryjne wyniki SAQ 347 kolejnych pacjentów poddanych planowej angiografii z powodu stabilnej dławicy w szpitalu Queen Elizabeth w Adelajdzie w Australii, którzy byli leczeni za pomocą PCI lub terapii medycznej, co odnotowano w rejestrze obserwacyjnym.
Ryc. 1. Wyniki 1. Kwestionariusza Angina Angina (SAQ) dla pacjentów ze stabilną dławicą, którym podawano przezskórną interwencję wieńcową (PCI) lub terapię medyczną, według badania kohorty. Dane dotyczą 2287 pacjentów w badaniu COURAGE i 347 pacjentów w szpitalu Queen Elizabeth (QEH) w Adelaide w Australii. Wyniki na poziomie wyjściowym (0) oraz po 3, 6, 9 i 12 miesiącach przedstawiono dla częstości występowania dławicy piersiowej (panel A), ograniczenia fizycznego (panel B), stabilności dławicy piersiowej (panel C) i jakości życia (panel RE).
W naszym badaniu grupa PCI i grupa medyczno-terapeutyczna miały podobne czynniki ryzyka i wyjściowe wyniki SAQ, z wyjątkiem częstszej dławicy u pacjentów leczonych PCI. W tej obserwacyjnej, prawdziwej grupie pacjentów, z których 28% stanowiły kobiety i wszyscy byli leczeni w australijskim systemie opieki zdrowotnej z lekarstwami subsydiowanymi przez rząd, tendencje były podobne do tych z kohorty COURAGE, pomimo gorszych wyników. wyniki w punkcie wyjściowym w naszej kohorcie (ryc. 1). W szczególności pacjenci z grupy medycznej mieli wczesną poprawę wskaźników SAQ, z wynikami zbliżonymi do tych w grupie PCI, z wyjątkiem wyników w skali ograniczenia fizycznego. Odkrycia te silnie wspierają dane dotyczące jakości życia w badaniu COURAGE i podkreślają rzeczywisty wpływ badania na pacjentów ze stabilną dusznicą bolesną.
John F. Beltrame, BM, BS, Ph.D.
Rosanna Tavella, B.Sc.
Natalie Cutri, B.Sc.
University of Adelaide, Adelaide, SA 5011, Australia
Jan. edu.au
Odniesienie1. Weintraub WS, Spertus JA, Kolm P, i in. Wpływ PCI na jakość życia pacjentów ze stabilną chorobą wieńcową. N Engl J Med 2008; 359: 677-687
Bezpłatny, pełny tekst Web of Science Medline
W badaniu COURAGE Weintraub et al. ustalono, że pacjenci ze stabilną dusznicą bolesną leczeni optymalną farmakoterapią lub PCI uzyskali podobne korzyści po 3 latach Szybkość sukcesu PCI w tym badaniu była znacznie niższa niż we współczesnych badaniach PCI. W klinicznym sukcesie klinicznym PCI uzyskano jedynie 89% pacjentów.1 W argentyńskim, randomizowanym badaniu angioplastyki wieńcowej z zastosowaniem stentowania w porównaniu z chirurgią wieńcową u pacjentów z chorobą wielonaczyniową (ERACI) i badaniem tętniczych rewaskularyzacji (ARTS), 2 -4 początkowy sukces kliniczny z PCI był większy niż 95% u pacjentów z istotnie bardziej złożoną charakterystyką wyjściową niż u pacjentów w badaniu COURAGE. Znaczące porównanie obu strategii leczenia w badaniu COURAGE jest trudne ze względu na wysoką liczbę nieskutecznych PCI (11%), stosowanie stentów metalowych bez implantu u pacjentów ze stabilną dławicą (takie stenty były stosowane w> 97% przypadków). pacjentów w grupie PCI) oraz fakt, że pełne dane były dostępne tylko dla jednej trzeciej pacjentów po 36 miesiącach.
Dr med. Alfredo E. Rodriguez
Szpital Otamendi, Buenos Aires 1115, Argentyna
-otamendi.com.ar
Andrew O. Maree, MD
Boston University, Boston, MA 02118
Igor F. Palacios, MD
Massachusetts General Hospital, Boston, MA 02114
4 Referencje1. Boden WE, O Rourke RA, Teo KK i in. Optymalna terapia medyczna z PCI lub bez PCI w stabilnej chorobie wieńcowej. N Engl J Med 2007; 356: 1503-1516
Bezpłatny, pełny tekst Web of Science Medline
2. Rodriguez A, Bernardi V, Navia J, i in. Argentyńskie badanie z randomizacją: Angioplastyka wieńcowa z zastosowaniem stentowania a chirurgią pomostowania wieńcowego u pacjentów z chorobą wielonaczyniową (ERACI II): wyniki 30-dniowe i roczne. J Am Coll Cardiol 2001; 37: 51-58 [Erratum, J Am Coll Cardiol 2001; 37: 973-4.]
Crossref Web of Science Medline
3. Rodriguez AZ, Maree AO, Mieres J, i in. Późna utrata wczesnych korzyści ze stosowania stentów uwalniających lek w porównaniu ze stentami gołymi metalami i pomostowaniem tętnic wieńcowych: 3-letnia obserwacja rejestru ERACI III. Eur Heart J 2007; 28: 2118-2125
Crossref Web of Science Medline
4. Serruys PW, Ong AT L, Morice MC, i in. Arterialne badania rewaskularyzacji Badanie II: stenty uwalniające sirolimus do leczenia pacjentów z wielonaczyniowymi uszkodzeniami naczyń wieńcowych. Eurointervention 2005; 2: 147-156

Weintraub i in. donoszą, że pacjenci ze stabilną chorobą wieńcową, u których wystąpiła PCI, przejawiali przejściowo mniej objawów dławicowych niż ci, którzy otrzymali tylko optymalną terapię medyczną. Wśród pacjentów, u których wystąpiły objawy na początku badania, mniej niż jedna trzecia pacjentów z grupy PCI odczuwała ulgę w dusznicy bolesnej w ciągu miesiąca po interwencji. Natomiast wykazano, że PCI jest natychmiast i wysoce skuteczna w łagodzeniu objawów wywołanych zwężeniem, które jest celem leczenia.1,2 To odkrycie sugeruje, że objawy wielu pacjentów w badaniu COURAGE nie były spowodowane niedokrwieniem lub że rewaskularyzacja była niekompletna mimo PCI. Na podstawie tych danych wyciągamy wniosek, że klasyczna angina związana z niedokrwieniem mogła nie wywołać objawów u większości pacjentów w badaniu COURAGE. Alternatywnie pacjenci mogli otrzymać optymalną terapię medyczną, ale nie optymalne leczenie interwencyjne Dlatego wnioski wyciągnięte z oryginalnego raportu z badania COURAGE3 mogą nie dotyczyć pacjentów z dławicą piersiową, poddanych całkowitej rewaskularyzacji za pomocą PCI.
Michael Reppel, MD
Peter W. Radke, MD
Heribert Schunkert, MD
Szpital Uniwersytecki Schleswig-Holstein, D-23538 Lubeka, Niemcy