Cancer Supportive Care: Postępy w strategiach terapeutycznych

Opieka wspomagająca dla pacjentów z rakiem nie jest nową koncepcją – Wielonarodowe Stowarzyszenie Opieki Wsparcia w Raku miało swoje 21 międzynarodowe sympozjum na początku tego roku. Jednak zarówno charakter problemów napotykanych przez pacjentów z powikłaniami raka i jego leczenie, jak i dostępne opcje terapeutyczne zmieniły się dramatycznie na przestrzeni lat. Wstępne spotkania i publikacje na temat opieki nad pacjentami z rakiem koncentrowały się głównie na leczeniu gorączki neutropenicznej, dostępie dożylnym, kontroli bólu i wymiotach wywołanych chemioterapią. Chociaż niektóre problemy pozostają w tych obszarach, nasza zdolność do zajmowania się tymi problemami znacznie się poprawiła. W ostatnich latach pojawiło się wiele poważnych wyzwań związanych ze wzrastającą złożonością terapii nowotworowych, takich jak agresywne skojarzone chemioradioterapie i ukierunkowane terapie. Zwiększone uznanie potrzeby zapewnienia lepszej opieki paliatywnej pacjentom z zaawansowanym rakiem, jak również rosnąca liczba osób, które przeżyły raka, również stawia nowe wyzwania. Redaktorzy tej książki doskonale radzą sobie z tradycyjnymi, jak również pojawiającymi się wyzwaniami i możliwościami w zakresie świadczenia pomocy wspierającej chorym na raka. Książka jest zwięzła i łatwa do odczytania. Jego 20 rozdziałów nie jest podzielonych na sekcje, co stanowi odpowiedni wybór, biorąc pod uwagę stosunkowo krótki czas trwania książki oraz fakt, że zarówno spis treści, jak i indeks są przyjazne dla użytkownika. Przedmowa i wstęp są warte przeczytania; pomogli mi zrozumieć, w jaki sposób książka została stworzona i zorganizowana.
Książka zaczyna się od doskonałego przeglądu ram koncepcyjnych do oceny objawów i innych aspektów jakości życia, które są związane ze zdrowiem, a także przydatnych rozważań do badań klinicznych. Ocena objawów jest również podkreślana w niektórych bardziej szczegółowych rozdziałach, na przykład dotyczących zmęczenia i bólu.
Niedokrwistość jest szczególnie trudnym tematem w książce poświęconej opiece wspomagającej ze względu na szybko zmieniającą się wiedzę na temat bezpieczeństwa leków stosowanych w leczeniu. Obecnie istnieją znacznie silniejsze ograniczenia w stosowaniu czynników stymulujących erytropoezę – z powodu poważnego ryzyka choroby zakrzepowo-zatorowej i zmniejszonego przeżycia – niż te opisane w tej książce. Rozdział o anemii jest bardzo dobrze napisany.
Jest prawie niemożliwe, aby zapewnić jednorodny poziom edycji w książce, która obejmuje tak szeroki zakres tematów. Zmienność liczby odniesień dla każdego rozdziału – od 184 w rozdziale dotyczącym anemii do 22 w rozdziale dotyczącym lęku i depresji – można przynajmniej częściowo przypisać szerokiemu zróżnicowaniu liczby recenzowanych publikacji z różnych przedmiotów. obszary. Jest mniej dzienników w obszarach, w których dostęp do badań sponsorowanych przez przemysł jest bardziej ograniczony. Niemniej jednak uznałem, że książka jest całkiem przyjemna i łatwa do odczytania, i myślę, że przyniesie ona korzyści wielu czytelnikom.
Eduardo Bruera, MD
University of Texas MD Anderson Cancer Center, Houston, TX 77030