Zaburzenia czynnosci ruchowej zoladka

Zaburzenia czynności ruchowej żołądka sprowadzaj ą się do zaburzeń l zdolności żołądka wywierania odpowiedniego ciśnienia na pokarm, 2 ruchów robaczkowych żołądka i 3 zdolności opróżniania się żołądka. Zdolność żołądka wywierania ciśnienia na pokarm w nim znajdujący się peristole veruriculi związana jest z napięciem i sprężystością mięśniówki żołądka, przede wszystkim zaś jego trzonu. Ta wolność może być albo zwiększona, albo zmniejszona w porównaniu ze stanem prawidłowym. Zwiększone napięcie mięśni żołądka Zwiększona zdolność wywierania ciśnienia na pokarm pozostaje w związku ze zwiększeniem się napięcia mięśni żołądka. Taki stan może powstać przy wzmożonej pobudliwości układu nerwowego zarówno w pojęciu ogólnym, jak i miejscowo w żołądku lub innych narządach. Zwiększone napięcie mięśni żołądka powstałe na drodze odruchowej widzimy np. w kolkach żółciowych, nerkowych, w chorobie wrzodowej, w zatruciach ołowiem, nikotyną i innych sprawach chorobowych. Zwiększonemu napięciu towarzyszy często wzmożona czynność ruchów robaczkowych, wzmożone opróżnianie żołądka i niekiedy wzmożone wydzielanie soku żołądkowego z większą zawartością w nim kwasu solnego. Największy stopień wzmożonego napięcia mięśni żołądka widzimy w kurczach żołądka spasmus, skurcze żołądka mogą powstać np. w kamicy żółciowej, nerkowej z uwięźnięciem kamienia, w wiądzie rdzenia, przy zatruciu morfiną, w zapaleniu trzustki itd. [podobne: inhibitor korozji, leczenie niepłodności, leczenie pod mikroskopem ]

Powiązane tematy z artykułem: inhibitor korozji leczenie niepłodności leczenie pod mikroskopem