Wymienione postacie sa wyrazem zaburzen czynnosci wydzielniczej zoladka

Odwrotnie wydzielanie trwałe może w okresach złagodzenia przechodzić w wydzielanie pokarmowe: Wymienione postacie są wyrazem zaburzeń czynności wydzielniczej żołądka powstałych wskutek wzmożonej pobudliwości mechanizmów nierecepcyjnych żołądka i silnego ich podrażnienia sprawami chorobowymi rozgrywającymi się w żołądku. Zwiększone wydzielanie soku żołądkowego z przyczyn organicznych występuje w chorobie wrzodowej żołądka i dwunastnicy, w stanach skurczowych odźwiernika z zatrzymywaniem pokarmu w żołądku, w niektórych postaciach zapalenia błony śluzowej żołądka oraz przy podrażnieniach jej pokarmami drażniącymi. Często zwiększone wydzielanie soku żołądkowego może wystąpić drogą odruchową w związku z procesem patologicznym toczącym się w pęcherzyku żółciowym, wyrostku robaczkowym, a także w związku z niektórymi zaburzeniami przemiany materii. Wzmożone wydzielanie soku żołądkowego przebiega zwykle z objawami bólowymi, często jednak nie daje żadnych objawów. Zmniejszenie wydzielania soku żołądkowego Zmniejszonym wydzielaniem soku żołądkowego hypochylia, subsecretio nazywamy taki stan, w którym na bodźce pokarmowe wydziela się znacznie mniej soku żołądkowego n-iż w stanach prawidłowych. Krańcowym wyrazem takiego stanu jest bezsoczność achylia, w której sok żołądkowy nie wydziela się zarówno na bodźce pokarmowe, jak i farmakologiczne. Pierwotne zmniejszone wydzielanie soku żołądkowego, powstaje w związku ze zmianami organicznymi błony śluzowej żołądka, np. w przewlekłych jej zapaleniach, raku, niekiedy zaś we wrzodzie żołądka. [hasła pokrewne: prometeusze hbv, medicus opole rejestracja, scyntygrafia cena ]