Macytentan i zachorowalność i śmiertelność w nadciśnieniu tętniczym płuc

Obecne terapie nad tętniczym nadciśnieniem płucnym zostały przyjęte na podstawie krótkoterminowych badań z wydolnością wysiłkową jako głównym punktem końcowym. Oceniliśmy skuteczność macytentanu, nowego antagonisty receptora podwójnej endoteliny, z wykorzystaniem pierwotnego punktu końcowego zachorowalności i śmiertelności w długotrwałym badaniu. Metody
Losowo przydzielono pacjentów z objawowym tętniczym nadciśnieniem płucnym do otrzymywania placebo raz na dobę, macytentanem w dawce raz na dobę 3 mg lub macytentanem w dawce raz na dobę 10 mg. Podczas badania dopuszczono stabilne stosowanie doustnej lub wziewnej terapii tętniczego nadciśnienia płucnego, innego niż antagoniści receptora endoteliny. Pierwszorzędowym punktem końcowym był czas od rozpoczęcia leczenia do pierwszego wystąpienia złożonego punktu końcowego zgonu, septostomii przedsionkowej, przeszczepu płuc, rozpoczęcia leczenia dożylnymi lub podskórnymi prostanoidami lub nasilenia tętniczego nadciśnienia płucnego.
Wyniki
Łącznie 250 pacjentów losowo przydzielono do grupy placebo, 250 do dawki 3 mg macytentanu i 242 do dawki macytentanu 10 mg. Pierwotny punkt końcowy wystąpił odpowiednio u 46,4%, 38,0% i 31,4% pacjentów w tych grupach. Współczynnik ryzyka dla dawki macytentanu 3 mg w porównaniu z placebo wynosił 0,70 (przedział ufności 97,5% [CI], 0,52 do 0,96, P = 0,01), a współczynnik ryzyka dla dawki macytentanu wynoszącej 10 mg w porównaniu z placebo 0,55 (97,5% CI, 0,39 do 0,76, P <0,001). Pogorszenie się tętniczego nadciśnienia płucnego było najczęstszym zdarzeniem pierwotnym. Wpływ macytentanu na ten punkt końcowy obserwowano niezależnie od tego, czy pacjent był leczony z powodu tętniczego nadciśnienia płucnego na początku badania. Zdarzeniami niepożądanymi częściej związanymi z macytentanem niż placebo były bóle głowy, zapalenie nosogardła i niedokrwistość.
Wnioski
Macitentan znacząco zmniejszył zachorowalność i śmiertelność wśród pacjentów z tętniczym nadciśnieniem płucnym w tym badaniu opartym na zdarzeniach. (Finansowany przez Actelion Pharmaceuticals; SERAPHIN ClinicalTrials.gov number, NCT00660179.)
Wprowadzenie
Płucne tętnicze nadciśnienie tętnicze, ciężka choroba charakteryzująca się utrzymującym się podwyższonym naczyniowym oporem płucnym, ostatecznie prowadzi do niewydolności prawej serca i śmierci.1 Postęp choroby występuje pomimo dostępności leków specyficznych dla tego zaburzenia.2.2 Antagoniści receptora endoteliny typu fosfodiesterazy 5 inhibitorów, a prostacyklina i jej analogi zostały zatwierdzone do leczenia tętniczego nadciśnienia płucnego i przyjęte klinicznie na podstawie krótkoterminowych badań (12 do 16 tygodni), które wykazały poprawę wydolności wysiłkowej mierzonej dystansem 6 minutes.3-10 Jednak obecne wytyczne sugerują, że pierwszorzędowym punktem końcowym w fazie 3 badań nowych metod leczenia tętniczego nadciśnienia płucnego powinny być zachorowalność i śmiertelność.
Dimerytentan z podwójnym receptorem endoteliny został opracowany przez modyfikację struktury bosentanu w celu zwiększenia skuteczności i bezpieczeństwa. 14 Macytentan charakteryzuje się przedłużonym wiązaniem receptora i zwiększoną penetracją tkanki.15,16 W badaniu z antagonistą receptora endoteliny w nadciśnieniu tętniczym płucnym do Poprawy wyników klinicznych (SERAPHIN), badaliśmy, czy długotrwałe leczenie macytentanem zmniejsza zachorowalność i śmiertelność wśród pacjentów z tętniczym nadciśnieniem płucnym.
Projekt badania
Przeprowadziliśmy SERAPHIN jako wieloośrodkową, podwójnie zaślepioną, randomizowaną, kontrolowaną placebo, opartą na zdarzeniach, próbę fazy 3
[więcej w: leczenie kanałowe pod mikroskopem, leczenie bólu, Lekarze Warszawa ]